Методична розробка заняття правового клубу «Феміда»
Тема заняття: Екологічне право як юридична підстава природоохоронної
діяльності.
Мета: вивчення правової
бази екологічного законодавства для реалізації набутих знань у практичній
діяльності.
Очікувані результати: учасники
матимуть можливість
Ø
ознайомитися
з джерелами екологічного права та основами природоохоронної діяльності держави
і суспільства;
Ø
засвоїти
екологічні права та обов’язки громадян;
Ø
сформувати
уявлення про поняття, види природокористування та вимоги до
природокористувачів;
Ø
засвоїти
порядок використання та охорони надр.
Ø
Узагальнити
інформацію про природно-заповідний фонд та Червона книга України;
Ø
визначити
систему дій, спрямованих на реалізацію набутого теоретичного досвіду.
Обладнання:
ноутбук, мультимедійний проектор в комплекті, тематичні схеми, таблиці,
матеріали для виготовлення колажу, кольорові стіки для рефлексії, необхідні
нормативно-правові документи, Червона книга України.
Форма: семінар-практикум.
Хід
заняття
І.Мотивація до діяльності: вчитель у центрі дошки записує ключове поняття екологічне право, учні записують асоціації, які у них виникли (екологія, довкілля, забруднення, катастрофи, закони, покарання тощо)
Вчитель. Отже, на
сьогоднішньому занятті ми з вами поговоримо важливість та актуальність для
суспільства та людства в цілому такої галузі права, як екологічна.
Планета—одна, а користувачів її природними
ресурсами—мільярди. Раціональність процесу природокористування—це не лише
моральний обов’язок кожного громадянина планети, але й закріплена в
нормативно-правових актах юридична відповідальність за її порушення.
Екологічне законодавство — це система нормативно-правових
актів, які закріплюють норми екологічного права, регулюючого суспільні
відносини з охорони навколишнього природного середовища і раціонального
використання природних ресурсів (екологічні відносини).
ІІ. Оголошення теми і мети
заняття.
ІІІ. Засвоєння нового
матеріалу.
Вчитель. Давайте детальніше
ознайомимось з винесеними для обговорення питаннями, заслухавши підготовлені
вами доповіді.
Виступ учня «Джерела
екологічного права та основи природоохоронної діяльності держави і суспільства»
з використанням наочності: схеми «Учасники екологічних відносин», «Об’єкти
екологічних правовідносин», таблиця «Основні нормативно-правові акти
екологічного законодавства».
Колективне обговорення. Усі учасники семінару обговорюють принципи охорони навколишнього природного
середовища.
Висновок. Природа є першоджерелом життя і діяльності людини,
внаслідок чого охорона природи є найважливішим, зафіксованим на конституційному
рівні обов’язком людини і громадянина.
Виступ учня «Екологічні
права та обов’язки громадян», з використанням мультимедійної презентації.
Замальовки. Слухачі доповіді нашвидкуруч готують ілюстрації до
висвітлених прав і обов’язків громадян.
Висновок. Планета, зокрема природа, як жива істота має право бути
захищеною. Ми ж маємо повне право долучитись до цього захисту і обов’язок перед
наступними поколіннями зберегти природні багатства.
Виступ учня «Поняття, види
природокористування та вимоги до природокористувачів».
Виготовлення колажу. Учасники заняття діляться на 2 групи для створення
колажів «Види користування», «Обов’язкові екологічні вимоги до природо
користувачів» з запропонованих їм матеріалів.
Висновок. Буква закону наголошує, що використання природних
ресурсів з метою задоволення своїх потреб можлива лише умови дотримання
обов’язкових екологічних вимог.
Виступ учня «Порядок
використання та охорони надр».
Відеозал. Перегляд уривку фільму «Home». Обговорення побаченого.
Висновок. Надра є винятковою власністю народу України і передаються
лише в користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують
право власності народу України на надра, є недійсними.
Виступ учня «Природно-заповідний
фонд та Червона книга» з використання мультимедійної презентації «Види
природних територій і об’єктів та види штучно створених об’єктів природного
заповідного фонду».
Презентація проекту «Червона
книга України».
Робота з першоджерелами. Колективна робота учасників семінару з
нормативно-правовими актами, що розкривають зміст адміністративної, карної, цивільно-правової і
дисциплінарної відповідальності за порушення фізичними і юридичними особами
вимог екологічного законодавства України: розділ Кодексу України про
адміністративні правопорушення «Адміністративна відповідальність в галузі
охорони природи, використання природних ресурсів, охорони пам’ятників історії і
культури», розділ VIII особлива частина Карного
кодексу України «Злочини проти навколишнього середовища».
Висновок. Порушення фізичними і юридичними особами вимог
екологічного законодавства України тягне за собою адміністративну, карну,
цивільно-правову і дисциплінарну відповідальність. Умови і порядок залучення до
цих видів відповідальності визначаються нормами відповідних галузей права.
ІV. Закріплення матеріалу.
Вчитель пропонує старшокласникам виконати тестові
завдання не для контролю, а для самоконтролю та самооцінки, а також можливої
корекції обсягу і змісту набутих знань.
Тестові завдання
1.
Яке
з тверджень є хибним?
До видів природних територій і об’єктів належать:
а) природні заповідники;
б) біосферні заповідники;
в) дендрологічні парки;
г) національні природні парки.
2. Завершіть логічний ланцюжок.
До осіб, винних у здійсненні правопорушень у галузі екологічного права,
застосовуються наступні види юридичної відповідальності:
а) адміністративні стягнення;
б) дисциплінарна відповідальність;
в) …
г) …
3. Одним з видів адміністративних стягнень є конфіскація
знаряддя правопорушення. Перерахувати відомі вам такі знаряддя, заборонені
законом.
___________________________________________________________
4. З якого віку наступає юридична відповідальність за
порушення норм екологічного права?
а) з 14 р.;
б) з 15 р.;
в) з 16 р.;
г) з 18 р.
5. Розв’яжіть
правові задачі.
У червні минулого року Петро Н. запросив Миколу Т. піти в старий колгоспний
садок ставити петлі на зайців, який розвелося дуже багато в той час. Свою
позицію обґрунтував тим, дозволом держави на полювання на зайців. Чи є
правомірною поведінка хлопців? Відповідь поясніть.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Шістнадцятирічний Степан Г., що мав власний човен, запросив свого
однокласника Василя І. на нічну риболовлю сіткою-путанкою. Який
морально-правовий вихід з цієї ситуації ви б запропонували Василеві.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Обговорення правильних
відповідей для самоперевірки.
V. Рефлексія. На кольорових
стіках у вигляді квітів учні пишуть письмову відповідь на питання «Що корисного
я взяв для себе і своєї подальшої життєдіяльності на даному занятті?» і
прикріплюють їх до ватмана з зеленим тлом, що має символічну назву «Правове
поле», озвучуючи відповідь назагал.
VІ. Висновок.
Вчитель. На сьогоднішньому
занятті ми з вами розглянули основні питання щодо екологічного права в Україні.
Дуже хотілось би, щоб ці знання вам стали у пригоді у вашому подальшому житті,
адже, як ми добре знаємо, незнання законів не звільняють від відповідальності
за їх порушення. А відповідальність за заподіяння шкоди природі існує і вона
затверджена законодавчо. Не говорячи про те, що кожен з нас несе моральну
відповідальність за стан нашого єдиної домівки, планети Земля, переселитися з якої
нам нікуди. У своїх вчинках керуймося мудрістю, що природа—це не те, що ми
отримали у спадок від пращурів, а те, що ми позичили у нащадків.
Дуже цікава розробка для мене , як вчителя екології!
ВідповістиВидалити