Екологічне право як юридична підстава природоохоронної діяльності

Методична розробка заняття правового клубу «Феміда»

Тема заняття:  Екологічне право як юридична підстава природоохоронної діяльності.
Мета: вивчення правової бази екологічного законодавства для реалізації набутих знань у практичній діяльності.
Очікувані результати: учасники матимуть можливість
Ø  ознайомитися з джерелами екологічного права та основами природоохоронної діяльності держави і суспільства;
Ø  засвоїти екологічні права та обов’язки громадян;
Ø  сформувати уявлення про поняття, види природокористування та вимоги до природокористувачів;
Ø  засвоїти порядок використання та охорони надр.
Ø  Узагальнити інформацію про природно-заповідний фонд та Червона книга України;
Ø  визначити систему дій, спрямованих на реалізацію набутого теоретичного досвіду.
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор в комплекті, тематичні схеми, таблиці, матеріали для виготовлення колажу, кольорові стіки для рефлексії, необхідні нормативно-правові документи, Червона книга України.
Форма: семінар-практикум.
Хід заняття
І.Мотивація до діяльності: вчитель у центрі дошки записує  ключове поняття екологічне право, учні записують асоціації, які  у них виникли (екологія, довкілля, забруднення, катастрофи, закони, покарання тощо)
Вчитель. Отже, на сьогоднішньому занятті ми з вами поговоримо важливість та актуальність для суспільства та людства в цілому такої галузі права, як екологічна.
Планета—одна, а користувачів її природними ресурсами—мільярди. Раціональність процесу природокористування—це не лише моральний обов’язок кожного громадянина планети, але й закріплена в нормативно-правових актах юридична відповідальність за її порушення.
Екологічне законодавство — це система нормативно-правових актів, які закріплюють норми екологічного права, регулюючого суспільні відносини з охорони навколишнього природного середовища і раціонального використання природних ресурсів (екологічні відносини).
ІІ. Оголошення теми і мети заняття.
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Вчитель. Давайте детальніше ознайомимось з винесеними для обговорення питаннями, заслухавши підготовлені вами доповіді.
Виступ учня «Джерела екологічного права та основи природоохоронної діяльності держави і суспільства» з використанням наочності: схеми «Учасники екологічних відносин», «Об’єкти екологічних правовідносин», таблиця «Основні нормативно-правові акти екологічного законодавства».
Колективне обговорення. Усі учасники семінару обговорюють  принципи охорони навколишнього природного середовища.
Висновок. Природа є першоджерелом життя і діяльності людини, внаслідок чого охорона природи є найважливішим, зафіксованим на конституційному рівні обов’язком людини і громадянина.
Виступ учня «Екологічні права та обов’язки громадян», з використанням мультимедійної презентації.
Замальовки. Слухачі доповіді нашвидкуруч готують ілюстрації до висвітлених прав і обов’язків громадян.
Висновок. Планета, зокрема природа, як жива істота має право бути захищеною. Ми ж маємо повне право долучитись до цього захисту і обов’язок перед наступними поколіннями зберегти природні багатства.
Виступ учня «Поняття, види природокористування та вимоги до природокористувачів».
Виготовлення колажу. Учасники заняття діляться на 2 групи для створення колажів «Види користування», «Обов’язкові екологічні вимоги до природо користувачів» з запропонованих їм матеріалів.
Висновок. Буква закону наголошує, що використання природних ресурсів з метою задоволення своїх потреб можлива лише умови дотримання обов’язкових екологічних вимог.
Виступ учня «Порядок використання та охорони надр».
Відеозал. Перегляд уривку фільму «Home». Обговорення побаченого.
Висновок. Надра є винятковою власністю народу України і передаються лише в користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності народу України на надра, є недійсними.
Виступ учня «Природно-заповідний фонд та Червона книга» з використання мультимедійної презентації «Види природних територій і об’єктів та види штучно створених об’єктів природного заповідного фонду».
Презентація проекту «Червона книга України».
Робота з першоджерелами. Колективна робота учасників семінару з нормативно-правовими актами, що розкривають зміст  адміністративної, карної, цивільно-правової і дисциплінарної відповідальності за порушення фізичними і юридичними особами вимог екологічного законодавства України: розділ Кодексу України про адміністративні правопорушення «Адміністративна відповідальність в галузі охорони природи, використання природних ресурсів, охорони пам’ятників історії і культури»,  розділ VIII особлива частина Карного кодексу України «Злочини проти навколишнього середовища».
Висновок. Порушення фізичними і юридичними особами вимог екологічного законодавства України тягне за собою адміністративну, карну, цивільно-правову і дисциплінарну відповідальність. Умови і порядок залучення до цих видів відповідальності визначаються нормами відповідних галузей права.

ІV. Закріплення матеріалу.
Вчитель пропонує старшокласникам виконати тестові завдання не для контролю, а для самоконтролю та самооцінки, а також можливої корекції обсягу і змісту набутих знань.
Тестові завдання
1.     Яке з тверджень є хибним?
До видів природних територій і об’єктів належать:
а) природні заповідники;
б) біосферні заповідники;
в) дендрологічні парки;
г) національні природні парки.
2. Завершіть логічний ланцюжок.
До осіб, винних у здійсненні правопорушень у галузі екологічного права, застосовуються наступні види юридичної відповідальності:
а) адміністративні стягнення;
б) дисциплінарна відповідальність;
в) …
г) …
3. Одним з видів адміністративних стягнень є конфіскація знаряддя правопорушення. Перерахувати відомі вам такі знаряддя, заборонені законом.
___________________________________________________________
4. З якого віку наступає юридична відповідальність за порушення норм екологічного права?
а) з 14 р.;
б) з 15 р.;
в) з 16 р.;
г) з 18 р.
      5. Розв’яжіть правові задачі.
У червні минулого року Петро Н. запросив Миколу Т. піти в старий колгоспний садок ставити петлі на зайців, який розвелося дуже багато в той час. Свою позицію обґрунтував тим, дозволом держави на полювання на зайців. Чи є правомірною поведінка хлопців? Відповідь поясніть.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Шістнадцятирічний Степан Г., що мав власний човен, запросив свого однокласника Василя І. на нічну риболовлю сіткою-путанкою. Який морально-правовий вихід з цієї ситуації ви б запропонували Василеві.
________________________________________________________________________________________________________________________________

Обговорення правильних відповідей для самоперевірки.
V. Рефлексія. На кольорових стіках у вигляді квітів учні пишуть письмову відповідь на питання «Що корисного я взяв для себе і своєї подальшої життєдіяльності на даному занятті?» і прикріплюють їх до ватмана з зеленим тлом, що має символічну назву «Правове поле», озвучуючи відповідь назагал.
VІ. Висновок.

Вчитель. На сьогоднішньому занятті ми з вами розглянули основні питання щодо екологічного права в Україні. Дуже хотілось би, щоб ці знання вам стали у пригоді у вашому подальшому житті, адже, як ми добре знаємо, незнання законів не звільняють від відповідальності за їх порушення. А відповідальність за заподіяння шкоди природі існує і вона затверджена законодавчо. Не говорячи про те, що кожен з нас несе моральну відповідальність за стан нашого єдиної домівки, планети Земля, переселитися з якої нам нікуди. У своїх вчинках керуймося мудрістю, що природа—це не те, що ми отримали у спадок від пращурів, а те, що ми позичили у нащадків.

1 коментар: